Wednesday 17 August 2011

Meroyan

Salam
Ada orang suka cakap tak pikir hati org lain. Org2 camni..puasa pun tak guna.  Lebih baik hang pi minum sbb hang puasa pun dapat letih dgn dahaga saje.  Apa tak nya..kutuk dan sindir org kaw2 padahal hang pun buat benda yg sama gak dulu. Cuma skrg je hang tak buat sebab tak berkesempatan. Cuba kesempatan tu masih ada tak hang  pun buat jugak lagi...

Jgn ingat aku tak tau yg sebenarnya hang tu perli aku kan... tak payah lah nak deny.... dari words yg hang tulis tu aku tahu itu ditujukan kpd aku.  Masa hang buat dulu aku tak kisah kan...abes apasal time aku buat hang sakit hati????  Cukup2 lah hang selesa...bagilah kat org lain pulak...

Aku meroyan kat sini pun setakat 2-3 org je yg baca...yg hang tu pegi letak status kat ***  tu seantero alam boleh baca. Kalau hang tu baik...hang tak buat camtu... and aku pun tak kata aku baik sangat tp kalau hang dah jolok2 aku sapa tak terasa beb...

Meh sini aku nak tarbiah sikit...

JAGA MULUT+LiDAH ELAK MUDHARAT

KITA biasa mendengar nasihat orang tua seperti terlajak perahu boleh
berundur, terlajak kata buruk padahnya. Begitu juga dengan kerana mulut
badan binasa.Justeru, Islam sangat memandang berat supaya umatnya menjaga mulut atau lidah daripada mengeluarkan kata-kata nista & pembawa bencana.
Hadis Rasulullah banyak mengingatkan umatnya mengenai bahawa mulut atau
lidah,antaranya:
Rasulullah bersabda seperti yang diriwayatkan oleh Abu Manshor ad-Dailami
daripada Anas, yang bermaksud: "Barang siapa menjaga daripada kejahatan
qabqab (perut), dzabdzab (kemaluan) dan laglaq (lidah), maka dia akan
terjaga dan terhindar daripada kejahatan seluruhnya."
Ditanya Rasulullah mengenai sebab utama seseorang manusia masuk syurga, lalu baginda menjawab: "Takwa dan baik akhlaknya". Selepas itu ditanya lagi sebab utama manusia masuk neraka, maka Rasulullah menjawab; "Ada dua rongga badan iaitu mulut dan kemaluan. (Hadis riwayat At-Tirmidzi dan Ibnu Majah).
Daripada Shafwan Salim, Rasulullah ada bersabda yang bermaksud: "Apakah
tidak aku khabarkan kepadamu bahawa ibadah yang paling mudah dan paling
ringan kepada tubuh badan ialah diam dan bagus akhlaknya.
Abu Hurairah pula berkata, Rasulullah ada bersabda yang bermaksud:" Barang
siapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berkata
dengan baik atau diam saja."
Satu lagi sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh al-Kharaithi daripada
al-Hasan Al-Bashari bermaksud: "Sesungguhnya lidah orang mukmin itu terletak di belakang hatinya. Apabila dia hendak berkata sesuatu, maka hatinya akan lebih mengerti sebelum diucapkan menerusi lidahnya.
"Lidah bagi orang munafik pula terletak di hadapan hatinya. Apabila dia
berkata sesuatu, nescaya dilakukan terus dengan lidahnya dan tidak
mempedulikan hatinya."
Oleh itu, kita hendaklah menjaga mulut atau lidah daripada mengeluarkan
kata-kata keji seperti mengumpat, memfitnah, memaki hamun, mencarut dan
mempersendakan orang lain.
P/S: Mulut atau lidah perlu digunakan untuk amal ibadah seperti membaca al-Quran dan berzikir.


Sekian edisi meroyan utk kali ini...
Yg benar
Ahkak

No comments:

Post a Comment